آموزش حرفه‌ای مستمر: گفتگو با دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران

آموزش حرفه‌ای مستمر: گفتگو با دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران

 

حسابرس

در ابتدای سخن از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم و به‌عنوان نخستین سؤال می‌خواهیم بدانیم منظور از آموزش حرفه‌ای مستمر چیست؟

 

صفار

با سپاسگزاری متقابل، آموزش حرفه‌ای مستمر- احم (Continuing Professional Education- CPE) تقریباً در تمامی حرفه‌ها وجود دارد و منظور از آن، چنانکه که از نامش پیداست همراه کردن سوابق تجربی با آموزش حرفه‌ای است. برای آشنایی با موضوع آموزش مستمر (زگهواره تاگور) و اشاره به لزوم آن، علاقه‌مندان را به مقاله «آموزش حرفه‌ای مستمر» که برداشت آزادی است از بخش آموزش کتابچه فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC Hand Book) سال 1998 و در فصلنامه حسابرس شماره 4 و 5 چاپ شده است ارجاع می‌دهم. چکیده آن مطلب چنین است:

• موضوعاتی که حسابداران با آنها سروکار دارند با گسترش سریعی رو به‌رو است،

• انتظارات استفاده‌کنندگان از بهبود کیفیت صورتهای مالی روزافزون است،

• جوامع حرفه‌ای باید آموزش حرفه‌ای مستمر را برقرار سازند و اعضای خود را به رعایت معیارهای ایجادشده ملزم کنند،

هدف آموزش حرفه‌ای مستمر «حفظ و بهبود دانش فنی و مهارتهای حرفه‌ای اعضا»، «کمک به اعضای حرفه در به‌کارگیری تکنیکهای نوین، شناخت پیشرفتهای اقتصادی» و «اطمینان یافتن جامعه در کل، از برخورداری اعضای آن از دانش فنی و مهارتهای حرفه‌ای مورد نیاز» است.

 

حسابرس

آموزش حرفه‌ای مستمر، چه مطالب و موضوعاتی را دربر می‌گیرد؟

 

صفار

آموزش حرفه‌ای مستمر، تمام مطالب و موضوعاتی را که حسابداران عمومی با آن سروکار دارند دربر می‌گیرد. این برنامه شامل آموزشهای حسابداری، حسابرسی، قوانین و مقررات مربوط، علوم رایانه و فناوری اطلاعات، اقتصاد و مدیریت، ریاضی و آمار و حیطه‌های خاص صنایع و دیگر زمینه‌های مرتبط است.

 

حسابرس

آیا انتخاب موضوعات اشاره‌شده اختیاری است؟

 

صفار

معمولاً انتخاب موضوعات اختیاری است، اما باید برخی حداقل‌ها در موضوعات اصلیتر، از جمله حسابداری، حسابرسی و مالیات را دربر گیرد.

 

حسابرس

آموزش حرفه‌ای مستمر را در چارچوب چه برنامه‌ای و به چه صورتهایی می‌توان عملی کرد؟

 

صفار

این برنامه‌ها، مواردی چون دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط جوامع حرفه‌ای، سایر دوره‌های آموزشی که توسط موسسه‌های آموزش عالی و تخصصی‌ـ حرفه‌ای و دانشگاهها برگزار می‌شود ، آموزشهای مکاتبه‌ای، تالیف مقاله و کتاب، عضویت در کارگروههای حرفه‌ای و تخصصی و تدریس را دربر می‌گیرد.

 

حسابرس

آیا در مورد آموزش حرفه‌ای مستمر حداقل زمانی پیش‌بینی می‌شود؟

 

صفار

بدون تردید پیش‌بینی حداقل مدت برای آموزش حرفه‌ای مستمر ضروری است. این حداقل، عموماً، در حدود 40 ساعت در سال پیش‌بینی شده است. البته می‌دانید 40 ساعت، ساعات پذیرفته‌شده است و ممکن است در عمل به صرف وقت بیشتری بینجامد. برای مثال مطالعه یک مقاله و پاسخ دادن به سئوالهای پیش‌بینی شده ممکن است معادل 8 ساعت پذیرفته شود، اما در عمل ساعاتی بیشتر یا کمتر (بندرت) صرف آن شود.

 

حسابرس

مطالبی که می‌فرمایید را بیشتر در کشورهای برخوردار از پیشینه زیاد حسابداری عمومی می‌توان اجرا کرد. این امر را در ایران چگونه می‌بینید؟

 

صفار

در این زمینه در کشور ما دو مشکل همراه وجود دارد. از یک طرف به‌دلیل برخی کمبودها و کاستیها از قبیل مشکلات دانشگاهی و فاصله زیاد بین تحصیلات دانشگاهی، نیاز جامعه حرفه‌ای به آموزش حرفه‌ای مستمر بیش از کشورهای اشاره شده است. از طرف دیگر اگر چه بسیاری از موسسات حسابرسی برنامه‌های آموزشی مرتبی داشته‌اند اما این موضوع تاکنون در حرفه ما به‌طور جدی مطرح نشده است؛ شاید از این جنبه پیشرفته‌ترین حرفه در کشور ما، پزشکی باشد که برنامه‌های آموزش حرفه‌ای مستمر آن با جدیت دنبال می‌شود و همه ما کم و بیش و البته از دور، در جریان آن هستیم. بدین قرار، این موضوع در ایران از اهمیتی دو چندان برخوردار است. بنده امیدوارم حسابداران رسمی در این زمینه که ضامن بقای فردی و اجتماعی حرفه ماست کوشا باشند.

 

حسابرس

آیا در جامعه حسابداران رسمی ایران برنامه مشخصی برای آموزش حرفه‌ای مستمر پیش‌بینی شده است؟

 

صفار

بله، اما هنوز به تصویب نهایی شورای عالی نرسیده است. براین اساس موارد زیر پیش‌بینی شده است:

• موضوعات، شامل 60 درصد حسابداری، حسابرسی و قوانین (مالیاتی وسایر) و حداکثر 40 درصد مطالبی از جمله تکنولوژی اطلاعات و علوم رایانه، زبان تخصصی، مفاهیم عمومی مدیریت، مدیریت مالی، اقتصاد و آمار و ریاضی خواهد بود،

• شکل برنامه به صورتهایی چون آموزشهای مستقیم (شرکت در دوره‌های آموزشی جامعه و دیگر موسسه‌های آموزش حرفه‌ای تخصصی)، امتحانات غیرحضوری، تالیف یا ترجمه کتب و مقالات، تدریس، عضویت یا همکاری با کارگروهها، شرکت در همایشهای علمی، حرفه‌ای و تخصصی و مشارکت فعال در نظرخواهی‌ها پیش‌بینی شده است،

• کسب 200 امتیاز در 2 سال، برای هر یک از حسابداران رسمی پیش‌بینی شده است که با توجه به امکانات دوره‌های آموزشی می‌توان آن را به ساعت معادل‌سازی کرد. برای مثال 25 ساعت شرکت در دوره‌های آموزش مستقیم، حداکثر معادل 50 امتیاز پیش‌بینی شده است.

 

حسابرس

با تشکر مجدد، آیا ارائه مطلب دیگری را ضروری می‌دانید؟

 

صفار

آموزش حرفه‌ای مستمر (احم) از مهمترین الزامات جوامع حرفه‌ای است و رعایت مفاد آن اگر چه برای همه حسابداران رسمی الزامی است، اما باید به این برنامه باور داشت و این باور است که آموزش را معنی‌دار خواهد کرد. با این دیدگاه است که بنده رعایت الزامات آموزش حرفه‌ای را به‌عنوان عامل اصلی اعتلای جامعه حسابداران رسمی ایران توصیه می‌کنم و از شما نیز به‌دلیل برگزاری این جلسه سپاسگزارم .

 

منبع: فصلنامه حسابرس

 


دسته ها :
يکشنبه چهارم 6 1386
X