پاسخ به پرسشهای فنی : شماره 48

پاسخ به پرسشهای فنی : شماره 48

شماره : 48

تاریخ : 11/4/1382

 

پرسش مطرح شده :

نحوة برخورد بازرس قانونی با توزیع سود سهام درشرکتهای اصلی که سود قابل تقسیم آن به میزان عمده‌ای بیش از سود قابل تخصیص طبق صورتهای مالی تلفیقی می‌باشد ، چگونه است ؟

 

 

پاسخ :

تهیه صورتهای مالی تلفیقی گروه به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان در باره وضعیت مالی ، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه براساس استانداردهای حسابداری الزامی شده است . بنابراین ، صورتهای مالی شرکت اصلی به دلایل گوناگون به ویژه وجود معاملات فیمابین و سودهای تحقق نیافته نمی‌تواند به تنهایی حاوی اطلاعات لازم برای اعمال قضاوت و تصمیم‌گیری منطقی ، از جمله توزیع سود سهام بین صاحبان سهام ، قرار گیرد . از سوی دیگر، از لحاظ قانونی تقسیم سود تنها توسط شخصیت حقوقی یعنی شرکت اصلی مجاز است . اما این خطر وجود دارد که سود قابل تقسیم در شرکت اصلی به دلایل بالا مبنای مناسبی برای توزیع سود سهام نباشد . بنابراین ، در مواردی‌که فزونی سود قابل تقسیم طبق صورتهای مالی شرکت اصلی بر سود قابل تخصیص طبق صورتهای مالی تلفیقی قابل ملاحظه باشد، بازرس قانونی باید با درج مطلب در گزارش خود ، توجه صاحبان سهام را به این موضوع جلب کند. نمونه‌ای از شیوه بیان این مطلب بعد از بند اظهارنظر در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بشرح زیر است :

 

“ نظر مجمع عمومی صاحبان سهام را به این نکته جلب می‌نماید که سود قابل تخصیص طبق صورت های مالی تلفیقی گروه به میزان قابل توجهی کمتر از سود قابل تقسیم طبق صورتهای مالی شرکت… ( شرکت اصلی ) است . ازاین‌رو ، هنگام تصمیم‌گیری نسبت به تقسیم سود سهام ، به منظور جلوگیری از تقسیم منافع موهوم ،توجه به این موضوع اهمیت دارد . ”

 

 


دسته ها :
شنبه سیم 4 1386
X