آرتور ادوارد اندرسن (1885-1947)

آرتور ادوارد اندرسن (1885-1947)

پیشرو در حسابداری مدرن حرفه‌ای

دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی- بتول زارعی

 

آرتور ادوارد اندرسن (Arthur Edward Andersen) در30 ماه مة 1885 در شهر پلانو(Plano)، ایالت ایلینویز (Illinoise) زاده شد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان آتنیوم (Atheneum) شیکاگو به پایان برد.

اندرسن در 1917 مدرک لیسانس خود را از دانشگاه نورت‌وسترن(North Western) دریافت کرد. چند دکترای افتخاری حقوق از دانشگاه لوتر (Luther) در 1938،دانشگاه نورت‌وسترن، گرینل (Grinell) و سنت اولاف (ST. Olaf) در 1941 به او اهدا شد. در 1908 به حسابداران رسمی (CPAs) شهر ایلینویز پیوست. در آن زمان او جوانترین حسابدار رسمی ایلینویز بود.

اندرسن از 1901 تا 1907 در شرکت فریزر اَند چالمرز (Fraser & Chalmers Co.) که بعدا" قسمتی از شرکت صنعتی آلیس‌ـ‌چالمرز (Allis-Chalmers) گردید، مشغول حسابداری بود و سپس در 1907 به‌عنوان حسابدار ارشد به مؤسسه پرایس واتر هاوس (Price Waterhouse & Co.) پیوست و تا زمانی که رئیس حسابداری شرکت جوس اسچلیتز بروئینگ (Jos. Schlitz Brewing) شد این پست را در پرایس واترهاوس حفظ کرد.

اندرسن در 1913 همراه با فردی دیگر مؤسسه‌ای را که امروزه به‌نام آرتور اندرسن (Arthur Andersen & Co.) معروف است تأسیس کردند و تا زمان مرگش به‌عنوان شریک ارشد این مؤسسه فعالیت داشت.

اندرسن فردی سختگیر، متکی به نفس، زاهد، بی‌نهایت معقول و شایسته، و خودمداری بی‌پروا بود. پس از آموختن حسابداری، به‌عنوان حسابدار مبتدی در یک شرکت حسابداری با حقوقی اندک شروع به‌کارکرد وسپس به تدریس در دانشگاه نورت‌وسترن پرداخت. اولین مشکلی که با آن مواجه شد نبود هیچ‌گونه کتاب درسی در دانشگاه بود. از این‌رو اقدام به تالیف یک کتاب درسی تحت عنوان دوره کامل حسابداری کرد که مبنای تدریس اولیه حسابداری در نورت‌وسترن و دانشگاههای دیگر گردید.

این مرد بیقرار و خستگی‌ناپذیر با علاقه مفرط به تحول، در 1913 محیط دانشگاه را به‌منظور تأسیس شرکت حسابداری کوچکی در آمریکای مرکزی، که امروزه یک شرکت چند ملیتی 6 میلیارد دلاری است، ترک گفت. در مسیر کاری خود پیوسته با تشکیلات حسابداری سنتی درگیر شد و با نادیده گرفتن روشهای مرسوم، حرفه حسابداری آن زمان را به‌کلی درهم ریخت.

اندرسن متفکری خلاق و بصیر بود و سخنش این بود که می‌خواهد نوع متفاوتی از مؤسسه حسابداری را بنا نهد که به‌‌جای برآوردن خواستهای سنتی، نیازهای حرفه را پاسخگو باشد و به‌منظور افزایش کیفیت صورتهای مالی، واقعیتهای اقتصادی را بر تئوریهای دانشگاهی اولویت بخشد؛ و می‌گفت که نه تنها مشتریان خود را در رعایت قوانین دولتی و نظارتی رهنمون خواهد بود بلکه در مدیریت مؤثرتر امورشان نیز کمک خواهد کرد.

اگرچه مؤسسه اندرسن کوچک بود، ولی توانمندیهای فردی او آنقدر بود که می‌توانست بر روی حرفه تأثیرات مهم و گاه ناخواسته بگذارد. در دهه 1910 معمول بود که مؤسسه‌های حسابرسی در فصول پرکار انتهای سال، دفترداران، معلمان و حتی کشاورزان را به‌طور پاره‌وقت، به‌عنوان نیروی کمکی استخدام می‌کردند. اندرسن از این رویه پیروی نکرد و بدعتی نوگذاشت. او اصرار داشت که از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مؤسسه خود استفاده کند چرا که آنها علاوه بر آشنایی با ارقام و اعداد چگونه فکر کردن را هم می‌دانستند. اندرسن این افراد را به‌طور تمام وقت استخدام می‌کرد. بزرگان و پیشکسوتان حرفه اعلام داشتند که اندرسن و تمام افرادی که از روش او پیروی کنند ورشکست خواهند شد. حال آنکه سرانجام آنها نیز به تبعیت از اندرسن نیروهای تمام وقت استخدام کردند و حتی پس از مدتی به سراغ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رفتند و هیچ‌کدام هم ورشکسته نشدند.

اندرسناولین برنامه تخصصی‌ـصنعتی حرفه حسابداری را بنا نهاد چرا که معتقد بود کارکنان او باید از ویژگیهای شغلی و صنعتی مشتریان آگاه باشند.

او معتقد بود که آموزش باید در سرتاسر عمرادامه داشته باشد، از این‌رو اولین برنامه آموزشی همگانی حرفه را با احضار تمام کارمندان خود از همه دفترهای شیکاگو برای آموزش عمومی در موضوعات فنی، صنعتی و اداری به منظور ارائه خدمات بهتر و کاملتر به مشتریان، برنامه‌ریزی کرد. این کار او منجر به جذب مشتریان بیشتر و توسعه مؤسسه گردید به‌طوری‌که فعالیت مؤسسه از شیکاگو به سایر شهرها از جمله میل واکی (Milwaukee)، نیویورک، کانزاس سیتی (Kansas City) و غیره توسعه پیدا کرد و تا اواسط دهه 1990، مؤسسه دارای 318 دفتر در 72 کشور شد.

اندرسن به‌تنهایی برای جایگزینی تئوری حسابداری با حسابداری مستدل و ملموس مبارزه کرد و درنهایت در این نبرد پیروز شد. سالها پس از مرگ او در 1947 که حرفه حسابداری به‌شکلی تصاعدی رشد کرد، عقاید او شالوده و سنگ بنای استانداردهای حسابداری و اصول حسابرسی گردید.

اندرسن تأثیر عمده‌ای بر روی حرفه گذاشت و این برای مردی که زندگی حرفه‌ای خود را در حسابداری به‌عنوان کمک حسابدار و با حقوق 25 دلار در هفته آغاز کرد و شاید بتوان گفت با عنوان نام‌آورترین حسابدار آمریکایی به‌پایان برد، موفقیت بزرگی بود. سازمانی که نام او را برخود دارد به‌عنوان مؤسسه‌ای پیشرو در ارائه خدمات حرفه‌ای در سراسر جهان توسعه یافته است.

اندرسن در طول زندگی کاری خود در سازمانهای زیادی فعالیت داشت؛ از جمله به‌عنوان رئیس جامعه حسابداران رسمی ایلینویز (1918-19) و عضو هیئت بررسی‌کننده صلاحیت حسابداران رسمی ایلینویز (1926-28). او در کمیته‌های متعــدد انجمــن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA) فعالیت داشت؛ از جمله کمیته وضع و اجرای قوانین مالیات بردرآمد (1923-24) و ریاست کمیته خاص تعریف مازاد درآمد (1924-30). از سایر فعالیتهای حرفه‌ای اوعضویت در انجمن حسابداری آمریکا (AAA) و انجمن اقتصادی آمریکا را می‌توان نام برد.

اندرسن بیشتــر عمر خود را وقف آموزش حسابداری کرد و در کنار حسابداری حرفه‌ای، به‌عنوان مدرس دانشگاه نورت‌وسترن (1909-12)، استادیار (1912-15) و استاد (1915-22) در آن دانشگاه فعالیت داشت. همچنین به‌عنوان رئیس گروه حسابداری از 1912 تا 1922 که به‌طور جدی وارد حرفه گردید فعال بود. او مقالات زیادی برای مجلات حرفه‌ای نوشت و دوره کامل حسابداری (1917) را تالیف کرد. همچنین او جزوات زیادی از جمله بررسیهای صنعتی و مالی (1924)، مشکلات اساسی ناشی از قدیمی شدن ماشین‌آلات (1931)، وظایف و مسئولیتهای رئیس حسابداری (1934)، آینده سیستم اقتصادی ما (1934)، مشکلات موجود مؤثر بر ارائه و تفسیر صورتهای مالی (1935) و یک سخنرانی غیرحرفه‌ای (1941) نگاشته است. او عضو آلفا کاپاپسی‌ (Alpha Kappa psi)، بتا آلفاپسی‌ (Beta Alpha psi) و بتا‌گاماسیگما‌(Beta Gamma Sigma) بود.

از فعالیتهای اجتماعی او نیز می‌توان ریاست خانه بی‌پناهان شیکاگو(1923-24) عضویت و ریاست هیئت امنای دانشگاه نورت‌وسترن (1927-32)، عضویت در هیئت امنای قرن پیشرفت شیکاگو (1933-34)، رئیس انجمن تاریخی آمریکایی- نروژی، مدیریت شرکت استیت بانک اندتراست (State Bank &Trust Co.) و عضویت در کمیته‌های مالی و مالیاتی و کرسی آمریکایی تجارت را نام برد. او از دولت نروژ در 1940 نشان افتخار گرفت و در سال 1953 به عضویت تالار مشاهیر حسابداری درآمد.

اندرسن در هشتم اوت 1906 ازدواج کرد ودارای سه فرزند شدو در دهم ژانویه 1947 در سن 61 سالگی درگذشت.

 

کتاب شناسی :

1-Arthur Andersen & Co., Behind the Figures: Addresses and Articles by Arthur Andersen, 1913-1941; Chicago: Arthur Andersen & Co.,1970
2-Arthur Andersen Worldwide Organization, Vision of Grandeur, Chicago: Arthur Andersen &Co.,1988
3-Burns, T.J., and E.N. Coffman, The Accounting Hall of Fame: Profiles of Fifty Members, Columbus: College of Business, Ohio State University,1992
4-See also ACCOUNTING HALL OF FAME; BIG EIGHT ACCOUNTING FIRMS; INSTITUTE OF MANAGEMENT ACCOUNTANTS; MANAGEMENT ADVISORY SERVICES BY CPAs; PREVITS, GARY JOHN; SPACEK, LEONARD

منبع : فصلنامه حسابرس

 


دسته ها :
يکشنبه هفدهم 4 1386
X